Venecijanske maske Tihomira Marinkovića

Tihomir Marinković i Marina Lapadatović u svom domu u Velikoj Gorici izrađuju originalne i tradicionalne venecijanske maske – Tihomir ih izrađuje, a Marina ukrašava. Zanat izrade maski Tihomir je upoznao prije 20 godina u Veneciji na studiju kiparstva, te u svom domu izrađuje venecijanske, ali i unikatne maske.

– Uvijek sam crtao i modelirao, međutim, nakon osnovne škole upisao sam školu za primijenjenu umjetnost, završio sam za keramičara, a već sam se tada počeo pripremati za likovnu akademiju. U Zagrebu nisam bio primljen, ali sam te iste godine primljen u Veneciji. Na kraju se nisam htio prebacivati, nego sam se zaposlio u Veneciji radeći maske. Radim maske od 1994. godine – kaže Tihomir Marinković.

Tihomir Marinković usavršio je vještinu izrade u najboljim i najpoznatijim umjetničkim radionicama Venecije, a nakon što se vratio u Hrvatsku, otvorio je atelje u Velikoj Gorici. Venecijanske maske nosili su kockari kako bi se sakrili od dužnika, nosili su ih i preljubnici, a postoji i cijeli teatar Commedia dell’arte, u kojem maska ima posebnu ulogu.

– Moji kolege izrađivali su maske, a meni su se one jako svidjele. U Veneciji je u to doba bio procvat. Taj cijeli svijet me fascinirao, poseban grad, poseban način života, kao da si na nekom drugom planetu, a maske su nekako najviše naglašavale taj svijet. Bilo ih je svuda – rekao je Tihomir.

maske13Kod izrade maske, kaže Tihomir, sve počinje od ideje, prvo se od gline oblikuje model, zatim se po modelu odlije kalup od gipsa. U kalup se kasnije kašira papir u nekoliko slojeva, te se suši. Kad se izvadi iz kalupa, maska se obrezuje, dotjeruje, uređuje i ukrašava.

– Za napraviti model maske i izrealizirati masku potrebno je tjedan do dva. Model nekada modeliram i do deset dana, ako je zahtjevniji i kompleksniji, a sama maska se izvede za dva dana. Međutim, kad je model već gotov, maske se brže proizvode. Za kaširanje je potrebno otprilike pet do šest sati – objašnjava Marinković.

Posljednjih sedam godina Tihomir na maskama radi sa svojom djevojkom Marinom.

– Tamo gdje možemo, surađujemo, a na nekim stvarima svatko radi svoje. Iako ja slikam, počela sam raditi i maske. Zajedno radimo na ovim ” komercijalnijim ” modelima. Ja uglavnom oslikavam, moje su boje – kaže akademska slikarica Marina Lapadatović.

HARLEKINVenecijanske maske mogu se kupiti u njihovom ateljeu u Velikoj Gorici, u Radićevoj, u Dubrovniku, Veneciji, i New Yorku, a ima ih i u još nekoliko galerija u Hrvatskoj.

– Radim odmak od komercijalnih maski, odmak od mehaničkog rada, te radim unikatne maske. One se rade po kiparskom principu, četiri maske su original i one su unikatne. Neću ponavljati maske. Poanta je da uživam u svakoj maski, da budu jedinstvene. Istražujem materijale i bit će unikatne u svakom pogledu po najboljim materijalima, najboljim izvedbama – naglašava Tihomir, nadodajući kako s unikatnim maskama planira izložbe i kako se one neće moći kupiti po suvenirnicama.

Tihomirove maske u različitim serijama možete vidjeti i na stranicama Masks by Tihomir Marinković

Komentiraj

