Izgubljeni potencijali – odjeci iz prošlosti fanzinske kulture ( 19. – 28. 11. 2015. )

U četvrtak, 19. 11. u 19 sati u HDD galeriji ( Boškovićeva 18, Zagreb ) otvara se izložba ” Izgubljeni potencijali – odjeci iz prošlosti fanzinske kulture “. Kustos izložbe je Antonio Karača.

Izložba ” Izgubljeni potencijali – odjeci iz prošlosti fanzinske kulture ” bavi se još uvijek neopravdano marginaliziranim fenomenom alternativne, underground i punk kulture, kojim se, barem kod nas, sve donedavno rijetko tko sustavno bavio, posebno s potencijalno vrlo zanimljivog aspekta grafičkog dizajna. Do danas je on i dalje najčešće valoriziran u uskom okviru nezavisnih, punk, underground i klupskih, fragmentiranih scena, i dok spomena o fanzinima, čak i u lokalnim okvirima, ima, sve donedavno nije bilo uspostavljene kronologije, kamoli strukturiranije povijesne pripovijesti.

Vrijedan arhiv u tom smislu inauguriran je početkom ove godine u okviru iznimno važnog projekta Fanzini.hr, na koji se djelomično referira i ova izložba. No tu je i recentno obnovljeni interes za medijske i likovne fenomene poput tzv. knjiga umjetnika i tradicije samizdata, koji pruža pak još jednu moguću vizuru, dok se fanzinska mreža može promatrati i kao svojevrsna preteča demokratizacije medija, koju je od kraja 90-ih uveo Internet. Predstavljanje ovakvog sadržaja u okviru galerije posvećene dizajnu kao praksi, moglo bi biti poruka i inspiracija posebno mladim grafičkim dizajnerima, koji posljednjih godina polako ponovno otkrivaju načela samizdata i uradi-sam kulture u vlastitim praksama.

Ova izložba zapravo i polazi od osobnog iskustva svog autora, dizajnera po struci i obrazovanju, koji je i sam sudjelovao u fanzinskoj sceni grada Požege, u kojem je odrastao. Stoga je i okvir na koji je izložba usredotočena upravo požeška fanzinska scena od kraja osamdesetih, kroz fanzinski boom 90-ih godina, do sredine 2000-ih, kada ona definitivno zamire. Fanzini su ovom prilikom promatrani kao ” nesvjesni ” ili ” neosviješteni ” dizajn. Pritom termin ” nesvjesno ” označava dizajn koji ne pripada nedvosmisleno ni domeni akademskog, niti amaterskog, nego nastaje iz potrebe kreiranja, prezentiranja i distribucije vlastitih ( osobnih, političkih, svjetonazorskih ) poruka i sadržaja.

Iako tematika, odnosno sadržaj kojim se fanzinska izdanja najčešće bave nije fokus ove izložbe, ona je odredila estetiku istih. Anarho-punk, hard-core, metal, politika i osobne teme nisu samo definirale sadržaj fanzina, nego su ih i vizualno diferencirale, te im dale specifičnu formu koja je ovisila i o osobnosti pojedinog autora. Tako ćemo u Warheadu u svim brojevima naći snažnu političku dimenziju, koja se odražava i u njegovom oblikovanju, s druge strane Fecal Forces karakterizira prije svega autorska i kreativna crta, dok se Eternal Suffering u skladu s tematiziranjem metal glazbe, očigledno oslanja na ikonografiju tog žanra.

Kod nekih autora možemo primijetiti usavršavanje osobnog rukopisa u gotovo pa tipografski sistem, koje daje snažni karakter cjelokupnom identitetu izdanja iz broja u broj. Ilustracija je također bila sastavni dio sadržaja, koji se iz nemarnog i dječjeg crteža transformira u ozbiljnu ilustraciju na tragu art bruta, koja uz tekst tvori neodvojivu cjelinu. Veliku ulogu u oblikovanju poruke odigrala je i fotografija, bilo da je riječ o nasumično odabranim motivima koji služe kao pozadina za tekst, ili pak o njenom korištenju u službi prenošenja informacije, ali uvijek u neizbježnom estetskom kodu Xeroxa.

Iako ne možemo govoriti o sustavnom promišljanju vizualnih komunikacija i tehničkom prijelomu svojstvenom popularnim magazinima, iz svih tih primjera ipak iščitavamo autorsko promišljanje odnosa forme i sadržaja. Ista estetika, načela i metode produkcije prelile su se i na druge medije komuniciranja – plakati, leci i ovici audio kaseta na punk i underground sceni govore gotovo identičnim vizualnim jezikom. Ova skromna izložba nastoji sve to objediniti u jednu cjelinu, prikazujući kronološki razvoj jedne scene, enigmatične autore koji su je stvarali, reprinte i originalna izdanja, kao i specifične analogne metode kojima su se tvorci fanzina služili. / Antonio Karača /

 

Izgubljeni potencijali – odjeci iz prošlosti fanzinske kulture / 19. 11. – 28. 11. 2015.
Autor izložbe: Antonio Karača
Vizualni identitet i postav izložbe: Antonio Karača i Petra Vrdoljak
Suradnici: Goran Ivanović, Filip Sertić, Andrej Smojvir, Denis Treskanica, udruga KAMP
Organizator: Hrvatsko dizajnersko društvo / HDD galerija
Voditelj galerije: Marko Golub
HDD galerija
Boškovićeva 18, Zagreb
www.dizajn.hr

Sponzori tiska
Cerovski Print Boutique
Ars kopija

Radno vrijeme
pon – pet 10 – 20 h, subotom 10 – 15 h

Rad HDD galerije podržava Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb. Program galerije sufinanciran je sredstvima zaklade Kultura nova.

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s