U utorak, 11. 10. 2016. u 19 sati otvara se izložba Mate CROate ( Mate Turića ) u galeriji Specijalne policije ( Trg žrtava fašizma 1, Zagreb ). Izložba ostaje otvorena i može se pogledati do 24. 10. 2016.
Mata CROata ( Mate Turić ) završio je klesarsku školu na Braču za zvanje klesarski tehničar, te je završio ALU u Širokom Brijegu Sveučilišta u Mostaru i stekao zvanje: Magistar kiparstva i profesor likovne kulture. U stalnoj je pratnji priznate likovne kritičarke Branke Hlevnjak, koja ga je i osobno javno proglasila mladim umjetnikom 2015. godine u Hrvatskoj. Artists On Globe mu dodjeljuje nagradu za najboljeg mladog umjetnika u Hrvatskoj za 2015. godinu. Portal Akademija Art ga predstavlja kao kipara koji je ispred svog vremena. U 29-oj godini ostvario je 30 samostalnih izložbi u kamenu. Najčešće izlaže kamene jedrenjake, te u novijoj fazi počinje izlagati i ribe.
Između dva koncepta
Mata CROata ( Mate Turić ) brusi kamen, kleše, lomi, lijepi, urezuje, zarezuje, buši, radi mu intarzije staklom ili čime drugim, stvara iluziju posolice, tonira kamen, istražujući neke nove njemu prikladne iluzije i to redovito, svakodnevno, predstavljajući publici svoje uratke komornih dimenzija na izložbama, koje i nisu samo galerijske, već ambijentalne na otvorenom ili u alternativnom višenamjenskom prostoru. Upravo su ga iskustva izlaganja na otvorenom i ” uranjanja ” kamenih jedara u podmorje i brzace, iskustvo Rogoznice i Rastoka, navela da stvara ambijentalne koncepte, i da svoje radove prilagodi tom konceptu. Tako su nastale ribe, koje su, jednako kao i kamena jedra, zapravo plitki znak u prostoru daleko od mimezisa, u oblicima slobodne i maštovite kreacije i interpretacije stvarnosti.
Ova je izložba neka vrsta pauze Mate CROate, kratki predah pred novim ambijentalnim konceptom, rezime oblika koji od zadnjih dana Akademije, pa do danas u mnogobrojnim varijacijama predstavljaju vlastitu autorovu sintaksu. To je slijed oblika, koji proizlaze jedan iz drugoga, nalikujući i istodobno razlikujući se, gradeći se prema temeljnom motivu kamenih jedra, a sada i kamenih riba. Oba motiva povezuje Matin razrađeni pristup oblikovanju kamena, koji se vidi kao samostojeći plitki reljef, gdjekad volumen ( sveobuhvatnih strana ), različitog odnosa prema okolnom prostoru, kojem se prepušta na uzajamno prožimanje ( otvorenog i zatvorenog ), ili zauzima položaj, koji otvara svjetlu priliku da ga omekša i vizualno ” doradi “.
Očekujući, dakle, novi uzbudljivi ambijentalni postav, čiji sadržaj nećemo otkrivati ovdje, a koji je napokon i u doradi, razradi, u promišljanju i istraživanju svoje optimalnosti, prihvatimo ovu 30. samostalnu izložbu kao rezime s ( čak ) dvije motivacijske inovacije; jedra do jedra, koja čine jedrenjak, dinamičan su i izvanredan pomak prema novoj formi snažne sugestije plovidbe jedrenjakom i paranja vala uz vjetar. Zatim je tu i riba kao novost koju Mata CROata s lakoćom ( i logičnim slijedom: jer brod / jedrenjak dinamičan je i teži k tome da plovi / pliva kao riba ) oblikuje u neki novi abecedarij, u skulpturalne znakove, u novu fazu kreacije, uzbudljivu i rastuću.
Branka Hlevnjak