Izložba japanske umjetnice Teruyo Sato – ”Magija litografije” u Medijateci Francuskog instituta

U srijedu, 11. listopada 2017. u 18 sati u Medijateci Francuskog instituta (Preradovićeva 5, Zagreb) otvara se izložba japanske slikarice Teruyo Sato, pod nazivom ”Magija litografije”. Izložba će biti otvorena u nazočnosti veleposlanice Francuske u Hrvatskoj, gđe. Corinne Menier i veleposlanika Japana u Hrvatskoj, g. Keiji Takiguchija.

Iz predgovora izložbi Sonje Švec Španjol

Diplomirana slikarica Teruyo Sato od samog početka karijere aktivna je u području grafike. Članica je prestižnog Japan Print Association, organizacije koja okuplja vodeće grafičke umjetnike u Japanu, a u svom likovnom djelovanju posvetila se propitivanju unutarnjeg značaja čovjeka. U svijetu grafike upravo se litografija nametnula kao tehnika u kojoj Teruyo Sato najbolje interpretira željeni motiv ili temu.

Litografija je od samih početaka dobro prihvaćena od strane likovnih umjetnika, a usavršavanjem višebojne litografije krajem XIX stoljeća mnogi poznati umjetnici poput Henrija de Toulouse-Lautreca, Edvarda Muncha i Henrija Matissea prepoznali su njezine specifične mogućnosti izražavanja. Litografija omogućuje postizanje velikog raspona tonova od najprozirnijih svijetlih nijansi do zasićenih tamnih boja. Zasnovana na kemijskim reakcijama, litografija se odlikuje mogućnošću bilježenja svježine poteza litografskim tušem ili litografskom kredom, a ujedno omogućava vjerno prenošenje crteža sa svim detaljima i tonskim gradacijama.

Bogat litografski opus Teruyo Sato predstavlja spoj nasljeđa japanske kulture i umjetnosti, te usvojene povijesti umjetnosti Zapadnog svijeta tijekom stipendijskog boravka u Parizu. Kombinacijom klasičnog i suvremenog pristupa litografiji, Teruyo Sato je razvila jedinstven i prepoznatljiv likovni jezik. Originalan rukopis i sadržajni aspekt rada temelje se na tradiciji, unutar koje je autorica pronašla vlastitu slobodu izražavanja, usavršavajući pri tom tehniku litografije.

Naime, Teruyo se fokusira na postizanje željene boje kontroliranjem svjetline kroz kombiniranje osnovnih boja, pri čemu kontrolira svjetlinu ili tamnoću crteža na kamenu. Svaki ton u njezinom radu je crtež za sebe i svaki se crtež tiska u svojoj boji. Takvim pristupom izradi litografije, Teruyo dobiva bogatstvo boja i tonova u prelascima boje preko boje. Uz vrhunsko vladanje tehnikom, radovi Teruyo Sato tematski zalaze u područje promišljanja o ljudskoj naravi kroz motive ženskog lika i prirode. Strast kao trajno usmjerenje čitave čovjekove duše i energija kao djelotvorna sila koja nas potiče na djelovanje, glavne su niti vodilje u cjelokupnom likovnom opusu Teruyo Sato.

Sadržajni aspekt litografija ponajbolje artikulira misao Francisa Bacona, koji kaže kako je“ljudska priroda često skrivena, ponekad svladana, rijetko kad ugušena. Sila prirodu čini samo silovitijom; pouka i razgovor čine je manje nametljivom, samo navika mijenja i pokorava prirodu”.

Teruyo iskušava različite pristupe interpretaciji naše nutrine, dok je njezina životna strast za istraživanjem u području likovnosti pretočena u snažne kolorističke kompozicije, kojima nastoji prodrijeti do unutarnjeg  ja. Strast, kao unutarnji pogon koji nas pokreće da slijedimo ono što volimo, potiče Teruyo da zaroni ispod površine, interpretirajući dubine ljudske prirode. Predstavljene radove odlikuju nadrealne forme nutrine, prožete emocijama koje nas definiraju. Asimetrične kompozicije građene primarno snažnim bojama i linijama povremeno graniče s apstrakcijom, podsjećajući nas kako je ljudski um ponekad velika nepoznanica.

Mnoštvo boja određuje dinamiku rada, bilo da je riječ o kontrastima dubokog crnila s čistim bojama, koje definiraju oblike i motive ili pak tonskim ostvarenjima prelijevajućih, nastajućih i nestajućih oblika. Ispreplitanje svjesnih prepoznatljivih motiva i podsvjesnih, na prvu neprepoznatljivih elemenata, koje kolektivno nesvjesno potom priziva i prepoznaje, rezultira kompozicijama začudnog karaktera. Sanjive ženske figure linijski naglašenih obrisa i tonski definiranih formi najdraži su autoričin motiv, unutar kojeg pronalazi slobodu izražavanja cijelog spektra emocija i bavljenja životnim situacijama. Uskovitlala energija unutarnjih zbivanja interpretirana motivima u prvom planu, obavijena je mističnim prostorom prepunim simbolike, koji povremeno uravnotežuju arhetipski motivi iz prirode, poput planina i šuma u daljini.

Upoznajući svijet litografija Teruyo Sato, promatrač ne može ostati ravnodušan. Emocije i reakcije koje izazivaju osebujni radovi vrsne japanske umjetnice, svakako potvrđuju Hegelovu tezu kako bez strasti ništa veliko nije stvoreno, nit se bez nje može stvoriti.

Sonja Švec Španjol, mag. hist. art.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.