Komentar: što bi Tesla rekao o privatizaciji Meštrovićevog paviljona?

Foto: preuzeto sa stranica zagreb.hr

Foto: preuzeto sa stranica zagreb.hr

Napisala: mr. art Krešimira Gojanović

Ovih dana HDLU je otvorio izložbu ”Nikola Tesla – Mind from the future” u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu, a izložba je mjesecima prije toga najavljivana kao ”futuristički spektakl svjetski priznate autorice Helene Bulaje Madunić”, najveći umjetnički projekt u Hrvatskoj, izložba od nacionalnog značaja, itd. U nizu hvalospjeva o spomenutoj izložbi, izostala su ovoga puta kritička mišljenja javnosti i struke, brojni tekstovi u kojima smo mogli čitati o izložbi zvučali su kao naručene reklamne kampanje, pa se na samom otvorenju tako skupila i razdragana grupa političara bez umjetnika u blizini, u zgradi Meštrovićevog paviljona, koji je donedavno bio Dom hrvatskih likovnih umjetnika, a danas skoro da je postao – nečija privatna firma. Ne ulazeći u kvalitetu same izložbe, kao ni u koncepciju autorice Bulaje Madunić, mora se progovoriti o nekim postupcima jednog od organizatora izložbe, udruge HDLU, kako nam pogled na ovo događanje ipak ne bi ostao nekritički idealiziran.

Kao što mnogi ne znaju, udruga HDLU u svom godišnjem financijskom izvještaju za 2016. godinu (može se vidjeti na stranicama RNO), ima manjak prihoda od 893. 338 kuna, i tako je već godinama u toj udruzi da se minus nekad spusti ispod milion kuna, nekad se podigne iznad, pa se malo spusti, pa se malo podigne – no uprkos tim minusima na računu, HDLU stalno dobija velike javne dotacije iz više izvora, od Ministarstva kulture i Grada Zagreba, pa su tako i za ovu izložbu samo od Gradskog ureda za kulturu Zagreb dobili 100 000 kuna (pod ”Likovna djelatnost” – 70 000 kuna i ”Inovativne kulturne i umjetničke prakse” – 30 000 kuna).

Već se tu može postaviti sasvim logično pitanje: zašto Grad Zagreb uredno već godinama dotira tu udrugu u dugovima, kraj toliko drugih gradskih udruga, koje nemaju nikakve dugove, i jesmo li uopće svjesni kakva se poruka time šalje građanima? Poruka o tome da je za neke u ovoj državi možda bolje biti dužan, nego, metaforički rečeno – nedužan??

Mnoge udruge, ali i umjetnici u gradu Zagrebu misle da HDLU ima posve nezaslužene privilegije u ovom slučaju kad je u pitanju dodjela javnih sredstava, ali to u ovoj priči i nije jedini problem. HDLU je neprofitna udruga i kao neprofitna udruga, na račun svojh članova, likovnih umjetnika koje okuplja, dobija gotovo najveća javna sredstva u gradu, uprkos dugovima, a onda sa tim istim sredstvima organizira izložbe, na kojima će ulaz naplaćivati – čak i svojim vlastitim članovima, na račun kojih su i dobili sve te javne dotacije!

Pa ako krenemo malo analizirati cijene ulaznica za izložbu ”Nikola Tesla – Mind from the future” (na poveznici), uočiti ćemo razne nelogičnosti – da ne kažemo i drskosti od strane te udruge, koja se između ostalog financira i doprinosima građana Zagreba. Prvo što upada u oči, jest da HDLU djeci iznad 6 godina naplaćuje ulaznicu čak 40 kuna, a ulaznicu će za dijete platiti i roditelji djece ispod 6 godina, dakle one vrtićke. Nezaposleni, umirovljenici i branitelji imaju čak i ”popust” na ulaznicu, pa je plaćaju 65 kuna uz predočenje dokaza o svom Statusu, a ostali gradski i županijski HDLU-ovi (društva likovnih i vizualnih umjetnika diljem Hrvatske), pojedinačnu strukovnu ulaznicu će isto platiti sa ”popustom” – 55 kuna.

Pri čemu ipak neće svi gradski HDLU-ovi imati jednak popust kao i ostale strukovne udruge sa Popisa Ministarstva kulture RH, jer će gradski i zagrebački HDLU Zagreb, vjerovali ili ne – sa svojim članovima biti potpuno diskriminiran na ovoj izložbi i članovi te udruge morati će plaćati punu cijenu ulaznice od 80 kuna, iako su jednako priznata strukovna udruga kao i HDLU iz Meštrovićevog paviljona. Sa ovim problemom diskriminacije pojedinih zagrebačkih umjetnika i njihovih strukovnih udruga – da se njima naplaćuje skuplja ulaznica na izložbi, neki su se umjetnici već obratili dopisom Gradonačelniku Zagreba, koji je i pokrovitelj ove izložbe, ali do dana današnjeg iz Ureda Gradonačelnika nije stigao nikakav odgovor o tome zašto su neki umjetnici u gradu više privilegirani, a neki manje i podržava li Ured Gradonačelnika ovu diskriminaciju zagrebačkih umjetnika od strane HDLU-a, na izložbi ”Nikola Tesla – Mind from the future”??

Nadalje, nelogično je da će na izložbi strukovni popust imati učenici Škole primijenjenih umjetnosti, a neće ga imati studenti umjetničkih akademija, i nakon svega je nelogično i to što su se čak i neki novinari žalili da nisu mogli dobiti popust na izložbi, sa novinarskom iskaznicom!

Ali se zato na VIP otvorenju preko fotografija moglo uočiti tko je sve dobio povlaštenu besplatnu ulaznicu, i ne – to sigurno nisu bili likovni umjetnici, koji su godinama u toj udruzi volontirali bez ikakvih plaća, koji su godinama poklanjali svoja djela na raznim humanitarnim aukcijama za sve moguće potrebite ljude, bolesne i socijalno ugrožene i za koje je Meštrovićev paviljon trebao biti njihov dom, a nije trebao biti pozornica za promociju uprave HDLU-a i njihovih ”javno-privatnih” partnerstva, kako je to nazvala ravnateljica HDLU-a u medijima. Zaboravljajući pri tom da drugi gospodarski subjekti u Hrvatskoj kada se bave gospodarskim djelatnostima, moraju plaćati i porez na dobit, a ”javno-privatna” partnerstva trebala bi biti pod nadzorom i Ministarstva financija i javnosti, no HDLU uredno ne želi zainteresiranim građanima odgovoriti na ova pitanja: koliko su točno dobili javnih sredstava iz različitih izvora za tu izložbu i kome će točno ići profit od prodaje ulaznica, hoće li se koristiti za ciljeve i djelatnosti udruge HDLU, propisane Statutom, ili će ići u neke druge namjene?

I zašto uopće neke udruge imaju povlašteni tretman ispred obrtnika i drugih gospodarskih subjekata, koji moraju plaćati i velike najamnine za svoje poslovne prostore i porez na dobit i razne druge namete poput spomeničkih renti, i sl. – tolerira li država i drugim građanima takve dugove i minuse na računu kakve ima HDLU, pa da ih onda još pri tom i nagrađuju sa velikim javnim dotacijama??

Privatizacija Meštrovićevog paviljona od sadašnje uprave HDLU-a nije od jučer, umjetnici su već odavno u toj svojoj udruzi tretirani kao u shopping centru, o čemu već pjevaju i vrapci na krovu, i Gradskoj upravi je to sve već predočeno, kao i brojni drugi problemi koji se dešavaju u toj udruzi, kao na primjer i taj da je uporedo sa odvijanjem ove spektakularne izložbe, HDLU nedavno obrisao iz svoga članstva sedam potpuno nedužnih umjetnika, samo zato jer su oni bili članovi druge zagrebačke udruge, a neki umjetnici već su ranije izbačeni iz te udruge, jer su se usudili postavljati pitanja kako se u toj udruzi troše novci – dakle bili su izbacivani zbog kritičkog mišjenja i tzv. ”verbalnog delikta”, i pri tom je među izbačenim umjetnicima bilo i hrvatskih dragovoljaca i jedna trudna umjetnica, čiji je jedini ”grijeh” bio taj što su koristili svoje ustavno pravo na slobodu udruživanja, pa su bili članovi u više strukovnih udruga u Zagrebu.

I sve ovo gradska uprava dobro zna, a uprkos tome, HDLU se uporno i uporno nagrađuje i Grad im ide na ruku prvo sa sniženim cijenama za najam paviljona, a sada na zadnje i sa potpunom obustavom plaćanja najamnine za korištenje prostora paviljona, što je nedavno potvrđeno i od nekih službenika iz Gradskog ureda za upravljanje imovinom Zagreb, jer se 2016. država Hrvatska upisala u gruntovnici na taj posjed, ali je građanima i umjetnicima Zagreba još uvijek nejasno vrijedi li HDLU-u stari ugovor sa gradom Zagrebom ili ne vrijedi, jer Gradski ured za upravljanje imovinom Zagreb o tom pitanju, umjetnicima i građanima izbjegava dati jasan odgovor.

Foto: preuzeto sa stranica zagreb.hr

Foto: preuzeto sa stranica zagreb.hr

Dakle, vratimo se na samu izložbu: Nikola Tesla bio je genijalan um, koji je svim ljudima bez razlike želio dati besplatnu struju, osvjetliti njihove domove, vođen vizionarskim idealizmom često nije znao profitirati od svojih izuma, nego su na račun njih profitirali drugi. I sad se priča opet ponavlja, da na račun Teslinog imena, jedna udruga u dugovima pokušava prodajom skupih ulaznica na javno dotiranoj izložbi profitirati preko leđa građana Zagreba, njihove djece i zagrebačkih umjetnika, skrivajući svoje prizemne interese iza imena jednog velikana i spektakularnog marketinga. I kada slučajno postavite neka pitanja o tim cijenama ulaznica na facebook stranicama organizatora izložbe ”Nikola Tesla – Mind from the future”, organizatori izložbe po starom HDLU-ovskom običaju cenzuriraju ljude i brane im slobodnu razmjenu mišljenja, te ljude blokiraju i brišu sa stranica zbog kritičkih komentara, a ostavljaju se samo oni pohvalni, marketinški ”uglancani” komentari!

U tom smislu, kustosici izložbe Heleni Bulaji Madunić možemo samo sa žaljenjem poručiti da je trebala bolje birati partnera za svoj projekt, jer ima u ovom gradu sjajnih muzejsko-galerijskih institucija, i sa stručnijim osobljem i sa kulturnijim i decentnijim marketinškim strategijama, te definitivno i ne manje važno – pristojnijim cijenama ulaznica na javno dotiranim izložbama. Jer nismo mi svi građani – političari sa velikim državnim plaćama, u našem gradu ima i djece iz domova za nezbrinutu djecu, kao i djece čiji su roditelji nezaposleni i pod ovrhama, a za koje je ova izložba mogla biti obrazovnog karaktera, nadalje u gradu imamo i umjetnike koji gladuju jer nisu bili pošteno honorirani za svoj rad na brojnim svojim izložbama, niti od raznih profiterskih udruga koje se predstavljaju ”neprofitnima”, i svi ti ljudi koji se danas nisu ‘udomili’ u raznim gradskim strukturama, isto tako imaju pravo na kulturu u Domu likovnih umjetnika, koji je zaista trebao i biti pravi dom od umjetnika, a ne od političara i raznih ”brand menadžera” koji su se slikali na toj izložbi.

Zato neka ova izložba o Tesli bude primjer kako izložbe ne treba raditi: Tesla je bio skroman i samozatajan čovjek, a ne neki ”Gospodar munja” iz crtanog filma, i agresivni marketing, te naglašene socijalne razlike između gostiju na VIP otvorenju i običnih građana koji plaćaju preskupe obiteljske ulaznice, bacaju loše svjetlo na čitav projekt, obzirom i da se u kulturnim strategijama EU, kultura danas pokušava učiniti što dostupnijom različitim skupinama u društvu, pa i onim najranjivijima, te bi bilo dobro i da je netko o svemu ovome pitao i same zagrebačke likovne umjetnike, od kojih mnogi definitivno ne stoje iza te želje da se Meštrovićev paviljon privatizira iza imena velikog znanstvenika i vizionara, jer uprkos nečijoj žudnji za profitom, neke duhovne vrijednosti u društvu moraju ostati zaštićene i neukaljane.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.