Virtualna izložba povodom 150 godina Hrvatskih društava likovnih umjetnika: Krešimira Gojanović – crtački dnevnici iz ciklusa ”Saturnova djeca”

K. Gojanović: ”Demetra i Perzefona”, crtež tuš na papiru

U alegorijskom putovanju, gdje se mitske dimenzije prošlosti miješaju sa suvremenim urbanim legendama, ”Saturnova djeca” predstavljaju umjetnike u vječnoj tranziciji, slobodne duhove koji u raznim sistemima pokušavaju osjetiti Duh vremena, i u utrobi mitskog Saturna koji je istovremeno i stari tiranin, ali i graditelj civilizacijskih struktura, suočavaju se sa prolaznošću naših zemaljskih težnji, te u stalnoj mijeni i kroz različite duhovne napore, ipak kroz vrijeme kristaliziraju svoje kreacije, iskustva i spoznaje, kao zalog za buduće generacije.

Na tom putovanju, savršenstvo je nedostižan cilj koji mami duh vizionara, a dvojnost ljudske prirode stalno je prisutna u izmjenama svjetla i tame, u sintezi između različitih identiteta i društvenih uloga, životinjskog i ljudskog u likovima Kentaura i Minotaura, u srazu unutarnjeg i vanjskog svijeta, kada magična linija crteža ispisuje imaginarne putopise vječnih putnika i žonglera, tragalaca za skrivenim istinama.

Ciklus crteža ‘’Saturnova djeca’’ tokom svog nastajanja, granao se u nekoliko pod-ciklusa: u ‘’Magičnom bestijariju’’, životinje kao pratioci i vodiči ljudi simboliziraju arhetipske sile prirode, jednako kao i čovjekovu skrivenu prirodu iz nesvjesnog, te su tako postale i simboli za različite karakterne osobine, duhovna i emocionalna stanja, koja se probijaju kroz svojevrsne crtačke basne.

 

Slijedeći pod-ciklus ”Priče iz Hrama Umjetnosti” su priče o jednom Društvu, gdje se umjetnost oduvijek miješala sa politikom, a stvarnost sa mitologijom u jednom tranzicijskom vremenu, dok smo tražili svoj identitet između onoga što su od nas htjeli da budemo – razni vlastodršci, i onoga što smo stvarno bili mi, likovni umjetnici.

 

K. Gojanović: ”Tamni mjesec 2”, crtež tuš na papiru

K. Gojanović: ”Tamni mjesec 2”, crtež tuš na papiru

U ”Mističnim vedutama” predstavljena su alegorijska mistična putovanje kroz različita vremena i prostore prirode izvan nas, ali i one u nama, sastavljene od sjećanja, snova, impresija i osobnih doživljaja. Unutarnji svijet prema kojemu umjetnik teži u svojim istraživanjima, mjesto je i tzv. ”unutarnjeg Hrama”, gdje se transformiraju različite energije, u metaforičkom ‘alkemičarskom’ procesu pretvaranja neplemenitog materijala u zlato – prosvjetljujuće uvide i spoznaje. U tom prostoru ‘Mističnih veduta’ nema hijerarhije i podjela na ”sveto” i ”svjetovno”, sve što je od Prirode, sveto je i afirmativno jer teži životu, pa je čak i sama smrt u svemu tome dio životnih ciklusa, u kojima se svjetlo smjenjuje sa tamom.

Multidimenzionalni je to svijet, gdje se ljudska i animalna priroda prožimaju, a visoka duhovna stremljenja istovremeno su i duboko prožeta materijalnim i fizičkim iskustvima, koja nakon svojevrsne ‘transcendencije’ i sagledavanja iz drugačijeg kuta, postaju sveta i mistična.

 

K. Gojanović: ''Crveno i crno - u carstvu Hada 1'', crtež tuš na papiru

K. Gojanović: ”Crveno i crno – u carstvu Hada 1”, crtež tuš na papiru

Lik Saturna u svom ciklusu crteža identificirala sam tako kao neki ”duh vremena”, koji se rađa iz prvobitnog kaosa i u nastojanjima da uredi svijet oko sebe, u početku radi greške. Dok pohlepni i častohlepni Starac ne postane Mudri Starac, potrebno je mnogo učiti na svojim i na tuđim greškama, i potrebno je težiti izvrsnosti, koja je bolna i ne donosi lake i brze rezultate. Također mi je i ta prispodoba ”Saturnove djece” zapravo metafora za umjetnike, koje u mračnim vremenima društvo naprosto proguta, napr. političari i vlastodršci, razni moćnici koji od naroda uvijek prije očekuju poslušnost umjesto kreativnosti. U takvim vremenima, ‘Saturnova djeca’ su svi oni, koji uprkos tiranima na vlasti, ipak nastavljaju svojim zacrtanim putem, korak po korak slijedeći svoje snove i usavršavajući svoje talente kroz vrijeme.

Crtački dnevnici ”Saturnova djeca” tako predstavljaju šarolike zapise o iskustvu umjetnika koje je neizrecivo sa riječima i prenosi se jedino na nekoj intuitivnoj razini, onima koji su dovoljno prijemčivi da to iskustvo dožive i poput svojevrsnih zagonetki o životima naših suvremenika, jednako kao i naših prethodnika. (Krešimira Gojanović)

 

Biografija

K. Gojanović: ”Zagrebačke urbane legende”, crtež tuš na papiru

Krešimira Gojanović rođena je 13. veljače 1970. godine u Osijeku. Godine 1989. završila je Školu primijenjene umjetnosti u Zagrebu, smjer Slikarstvo, a 1993. diplomirala je na Grafičkom odjelu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Ante Kuduza. Godine 2010. magistrirala je na ALUO Ljubljana, smjer Oblikovanje vizualnih komunikacija, pri mentoru prof. Milanu Eriču, te je obranila magistarski rad ”Medijska kultura: tradicionalna umjetnost u klasičnim i suvremenim medijima”.

Članica je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, te slovenskog društva BMG za promociju turizma i umjetnosti. Bila je članica HDLU-a od 1993. do 2017. godine, a 2015. godine s kolegama je osnovala novu strukovnu udrugu zagrebačkih likovnih umjetnika – HDLU Zagreb, u kojem od 2015. godine djeluje kao predsjednica udruge. Izlagala je na 48 samostalnih izložbi i više od 90 skupnih u zemlji i inozemstvu. Sudjelovala je na brojnim likovnim kolonijama humanitarnog karaktera, a radovi joj se nalaze u fundusima više domaćih galerija i muzeja.

Kontakt: kresimirag@hotmail.com

 

Copyright (c) Krešimira Gojanović

Jedna misao o “Virtualna izložba povodom 150 godina Hrvatskih društava likovnih umjetnika: Krešimira Gojanović – crtački dnevnici iz ciklusa ”Saturnova djeca”

Komentiraj

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.