Komentar ovogodišnjih rezultata Poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi u 2019. godini

Napisala: Krešimira Gojanović

Ministarstvo kulture prije Božića objavilo je rezultate ”Poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske” za 2019. godinu, a koji se mogu vidjeti na poveznici. I ove godine rezultati su objavljeni prije kraja 2018. godine, što u velikoj mjeri olakšava rad brojnim ustanovama i udrugama u kulturi, kao i pojedinačnim umjetnicima i nezavisnim djelatnicima u kulturi, koji onda mogu na vrijeme isplanirati svoj rad u nadolazećoj godini, i ovu pravovremenu objavu rezultata možemo zahvaliti sadašnjoj ministrici kulture, koja je, barem na tom planu, uvela više reda u hrvatskoj kulturi.

No da ne bi sve zvučalo previše idealno, odmah na početku objave rezultata, mogli smo vidjeti pregled odbijenih programa u kategoriji ”Potpora izdavanju časopisa”, i tu nas je pomalo šokirala činjenica da je Ministarstvo kulture ove godine odbilo financirati neke kvalitetne elektroničke publikacije, kao što su portali Vox feminae, Arteist.hr, H-Alter (rubrike ”kultura” i ”mediji”), Urbancult.hr, Pogledaj.to….Kako uopće komentirati ove rezultate, budući da se ovdje uglavnom radi o portalima koji već dugo vremena djeluju na našoj kulturnoj sceni, pa se mnogi od nas koji se bavimo kulturom, redovno informiramo na tim digitalnim platformama, čitamo na njima brojne kvalitetne tekstove i kritičke osvrte, te se postavlja pitanje kome je to u Ministarstvu kulture u interesu da ti portali u 2019. godini ostanu bez sredstava i da li je tim ljudima iz nadležnog Kulturnog vijeća uopće palo na pamet od čega će u 2019. živjeti ljudi koji pišu za te portale – da li je to palo na pamet i brojnim službenicima Ministarstva kulture?

Prema informacijama koje smo nedavno dobili od Službenika za informiranje Ministarstva kulture RH, broj redovno zaposlenih djelatnika u Ministarstvu kulture u 2017. godini bio je pozamašan: krajem 2017. tu je bio zaposlen 381 djelatnik, sa ukupnim iznosom koji se u 2017. za njih izdvajao – od 46 737 460, 29 kuna, a u što su uključene plaće djelatnika, doprinosi na plaće, troškovi prijevoza na posao i s posla, te ostali rashodi za zaposlene, koji uključuju regres, jubilarne nagrade, otpremnine, pomoći za bolovanje i slučaj smrti, naknade za rođenje djeteta, dar za djecu za sv. Nikolu i božićnicu……impresivan je ovaj Popis svih prava i privilegija koje imaju stalno zaposleni službenici u Ministarstvu kulture. 🙂

Za razliku od njih, hrvatski samostalni umjetnici, jednako kao i brojni nezavisni kulturni radnici i kreativci koji danas žive i rade u tzv. ”hrvatskom kulturnom prekarijatu” o ovakvim radnim pravima državnih službenika mogu samo sanjati, i da nevolja bude veća — mnogi od tih nezavisnih umjetnika, pisaca i novinara u 2019., prema ovogodišnjim Rezultatima natječaja Ministarstva kulture neće dobiti ni to malo mrvica, koje se povremeno udjeljuju nezavisnoj kulturnoj sceni, u višestruko manjim iznosima, nego što ih službenici Ministarstva kulture dobijaju za svoje plaće i ostale rashode.

Na našem portalu ”Zagrebački likovni umjetnici” definitivno smo solidarni sa kolegama koji pišu za sve ovogodišnje odbijene portale i žao nam je da Ministarstvo kulture nije prepoznalo njihovu vrijednost. I zato mi mislimo da ministrica kulture, usprkos tome što je vrlo uredna kod pravovremene objave rezultata, ipak možda nema dovoljno kompetentne stručnjake u tom nadležnom Kulturnom vijeću, a koji bi razumjeli moderne medijske strategije u digitalnom dobu. Dakle, rezultati jesu pravovremeni, no ministrici kulture definitivno trebaju bolji savjetnici kad je u pitanju razvoj digitalnih medija u hrvatskoj kulturi!

A to ipak i nije jedina kategorija gdje smo ove godine primjetili brojne primjere loše prakse, pa dolazimo do onoga što nas na našem portalu najviše zanima, a to su rezultati potpore za Vizualne umjetnosti, na poveznici.

Tu odmah možemo vidjeti da je najviše sredstava za 2019. godinu za svoje programe dobilo Hrvatsko društvo likovnih umjetnika iz Meštrovićevog paviljona — 360 000 kuna. U Kulturnom vijeću za vizualne umjetnosti Ministarstva kulture usput se nalazi i predsjednik HDLU-a, Tomislav Buntak, pa možemo primjetiti da se i ove godine na hrvatskoj likovnoj sceni vuče jedan te isti problem, koji se ponavljao i svih prijašnjih godina: oduvijek su se predsjednici i dopredsjednici HDLU-a nalazili u Kulturnom vijeću za vizualne umjetnosti Ministarstva kulture i oduvijek je HDLU, po inerciji, dobijao najviše sredstava od Ministarstva kulture, i nama uopće nije jasno da o ovome svi šute na hrvatskoj likovnoj sceni — da li se možda Ministarstvo kulture tu postavlja kao da je HDLU neka centralizirana ”nad-udruga”, koja bi trebala imati veća prava od svih drugih hrvatskih likovnih udruga??

Drugi gradski i županijski HDLU-ovi koji nemaju svoje predsjednike u Kulturnom vijeću za vizualne umjetnosti, dobili su puno manje sredstava, usprkos tome što HDLU iz Meštrovićevog paviljona već odavno nije nikakva ‘krovna’ udruga, nego je danas jednak i ravnopravan kao i svi drugi gradski i županijski HDLU-ovi u Hrvatskoj, kojih danas ima 10, na ovom Popisu strukovnih udruga Ministarstva kulture (od rednog broja 13 do rednog broja 22).

Argument HDLU-a oduvijek je bio taj da oni kao imaju najviše članova, pa bi i trebali dobijati više novaca od drugih HDLU-ova, no sa punom odgovornošću možemo danas reći da je ovaj argument velika laž. Mi koji smo nekad bili članovi HDLU-a, dobro znamo kako se u toj udruzi oduvijek manipuliralo sa brojem članova: golemi broj članova HDLU-a prestao je toj udruzi plaćati članarinu, brojni umjetnici im i po 10-15 godina nisu platili članarinu, pa ih usprkos tome uprava HDLU-a drži na Popisu redovnih članova, kako bi na račun brojnosti ”imaginarnih” članova mogli izvlačiti povećane dotacije od Ministarstva kulture. No čini se kako nikog u Ministarstvu kulture jednostavno ne zanima da se uvede bilo kakav red na neurednoj hrvatskoj likovnoj sceni. Nego Ministarstvo kulture izgleda sve prepušta Tomislavu Buntaku, predsjedniku HDLU-a, da on to sredi, i evo kako nam predsjednik HDLU-a ”sređuje” stvari: njegova udruga dobila je najviše novaca, a ostali nek se snađu kako znaju??

I opet i ovdje vidimo jednu iritantnu stvar koja se tiče samostalnih umjetnika: dekan zagrebačke ALU, koji je ujedno i predsjednik HDLU-a i našao se u Kulturnom vijeću za vizualne umjetnosti Ministarstva kulture, i ove godine izgleda nije imao ništa protiv što su u kategoriji Vizualnih umjetnosti odbijeni projekti jedno pet samostalnih umjetnika, od kojih su najmanje troje iskusni samostalni umjetnici sa dugogodišnjim umjetničkim stažem?? Naša Ministrica stalno voli naglašavati kako se Ministarstvo kulture lijepo brine o nama samostalnim umjetnicima, raspisali su nam ove godine i natječaj za potporu vizualnim umjetnicima, no ove godine smo mi ipak izbrojali cijelu gomilu odbijenih samostalnih umjetnika na natječajima Ministarstva kulture, a još uvijek i sad s krajem godine, javljaju nam se kolege koji su bili odbijeni na prošlom natječaju za takozvanu potporu vizualnim umjetnicima, koja je kao bila namjenjena samostalnim umjetnicima – pa je usprkos tome na natječaju potporu dobilo desetak profesora sa umjetničkih akademija!!

Nadalje, neke ugledne zagrebačke galerije sa dugim stažem djelovanja, poput Galerije Događanja, Galerije Vladimir Bužančić, Galerije Modulor, Galerije CEKAO, Galerije Vladimir Filakovac – dobile su samo 10 000 kuna za svoj godišnji izložbeni program, a galerija Likovne Akademije u Zagrebu, Šira, dobila je 30 000 kuna za svoj godišnji izložbeni program, i ima li to možda kakve veze s tim što se u Kulturnom vijeću za vizualne umjetnosti – nalazi i dekan Likovne akademije u Zagrebu??

Nedobronamjerni bi rekli da su ovdje u pitanju možda i debeli sukobi interesa, koje u Ministarstvu kulture nitko ne nadzire, jer se valjda ljudima iz Ministarstva žurilo na Božićne blagdane, no hrvatska likovna scena ipak bi se morala bolje pozabaviti sa ovim pitanjima, jer iako mnogi o tome šute, na likovnoj sceni u nas uvijek je bilo puno i nepotizma i sukoba interesa, i od zabijanja glave u pijesak, samo nam svima skupa može biti još gore i teže raditi ovaj naš posao – zato više ne bismo trebali šutjeti o tome.

Jer šta reći i o ovome: HDLU će u svojim prostorima u 2019. organizirati i 54. zagrebački salon pod radnim nazivom ”Bez Anestezije” za koji su dobili 75 000 kuna od Ministarstva kulture, a u Kulturnom vijeću koje im je dodjelilo te novce nalazi se predsjednik HDLU-a, koji će biti i u organizacionom odboru spomenutog salona, no u Kulturnom vijeću koje je dodjelio te novce za 54. zagrebački salon – nalazi se i kustosica tog salona!!

Pa možemo li se onda uopće nečemu nadati svi mi ostali, koji nismo ušli u to Kulturno vijeće za vizualne umjetnosti, za koje se po našim dosadašnjim saznanjima i preispitivanjima različitih kolega, čini da se ipak radi o jednom od najgorih Kulturnih vijeća u Ministarstvu kulture, koje smo imali do sada?? Jer izgleda da uopće ne razumiju ni probleme samostalnih umjetnika, ni probleme brojnih zagrebačkih galerija, koje jedva krpaju kraj sa krajem, izvodeći godišnje izložbene programe sa minimalnim sredstvima svake godine. A logično je i pretpostaviti: ako gradske galerije dobijaju premalo novaca za svoje godišnje izložbene programe, tada će profesionalni likovni umjetnici koji u njima izlažu kroz godinu, i dalje morati raditi besplatno u najvećem broju slučajeva, dok će istovremeno predsjednici i kustosi nekakvih udruga za svoje Salone dobijati deset puta veća sredstva, samo zato jer su se našli u poziciji da mogu tako odlučivati i jer im je Ministarstvo kulture dalo tu moć da sebe i svoje projekte uzdignu iznad svih nas ostalih, koji nismo imali pristupa u to Kulturno vijeće za vizualne umjetnosti??

Poštovanoj Ministrici kulture stoga možemo samo poručiti: rezultati jesu došli pravovremeno i kulturna birokracija se definitivno ubrzala pod vašim mandatom. No neki kronični problemi na hrvatskoj likovnoj sceni, a o kojima su vam likovni umjetnici već pisali, i dalje se ne rješavaju, odnosno, guraju se pod tepih, a čini nam se i da u nekim vijećima, podobnost kao kriterij odabira projekata igra veću ulogu od kvalitete i sposobnosti, odnosno, nagrađuju se poslušni i šutljivi, a kažnjavaju se oni kritični i slobodnomisleći ljudi. No ako nam je to tako, onda taj Javni poziv možda treba i drugačije nazvati, na primjer ”Javni poziv Ministarstva kulture za najpodobnijeg predsjednika neke strukovne udruge, te njegove prijatelje i suradnike”, pa da oni sami sebi onda mirno nastave dodjeljivati novce za svoje projekte, a nama ostalima možda – kupiti kartu za Irsku? 🙂 Ili da mi ipak ostanemo u Hrvatskoj, a da naša Ministrica kulture konačno počne voditi računa o tome što joj već mjesecima žele poručiti hrvatski umjetnici??

Za početak: da maknemo iz Kulturnih vijeća sve one u sukobima interesa,  jer takvi narušavaju naše povjerenje i u Ministarstvo kulture i u pravnu državu, plus i da se maknu iz Kulturnih vijeća svi oni zastarjeli i digitalno nepismeni članovi, koji nisu u stanju upratiti vrijednost hrvatske kulture na internetu, znači, maknuti podobne i poslušne, a dovesti neke nove, sposobne i moderne – i već bi nam svima bilo bolje u 2019.!

mr. art Krešimira Gojanović

Jedna misao o “Komentar ovogodišnjih rezultata Poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi u 2019. godini

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.