Izložba slika članova i prijatelja HDLU Zagreb u Europskom domu Zagreb: Ars poetica – slikarstvo inspirirano poezijom

U utorak, 19. ožujka 2019. u 19 sati u Europskom domu Zagreb (Jurišićeva 1/1, Zagreb), otvara se izložba slika članova i prijatelja HDLU Zagreb, pod nazivom  ‘’Ars poetica – slikarstvo inspirirano poezijom’’. Izložbu će otvoriti Renata Bačić i Krešimira Gojanović, a izložba će se moći pogledati do 8. travnja 2019. Izložbu financijski podržavaju Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb.

Izlagači: Marija Barkiđija, Anđelko Brkić, Antonija Cesarec, Marija Čingel, Suzana Gajdek, Krešimira Gojanović, Zlatko Isaković, Morana Jugović, Valentina Kasapović, Ivana Kolić, Miroslava Kos, Rada Marković, Višnja Peter, Petra Popović i Mladen Žunjić.

Morana Jugović, ''Ljeto u gradu'', kombinirana tehnika, 68x100 cm

Morana Jugović, ”Ljeto u gradu”, kombinirana tehnika, 68×100 cm

Izložba ”Ars poetica” i ove godine potaknuta je Nacionalnom strategijom poticanja čitanja i namjera joj je povezati slikarstvo sa poezijom, na način da su natječajem odabrani likovni umjetnici, članovi HDLU Zagreb i njihovi prijatelji, za izložbu predložili slike koje su bile inspirirane različitim poetskim djelima. U tom procesu promišljanja i planiranja izložbe, umjetnici su se prisjetili strane i domaće poezije koju su čitali u različitim periodima života, preporučili su kolegama različite pjesnike i razmjenili o njima mišljenja, te stvorili likovna djela nadahnuta poetskim djelima, koja imaju za cilj i njihovu publiku potaknuti na čitanje poezije.

Zlatko Isaković, ''Ljubavnici'', akril na kartonu, 50x35 cm

Zlatko Isaković, ”Ljubavnici”, akril na kartonu, 50×35 cm

Od domaćih pjesnika, umjetnike je najviše inspirirala poezija Petra Preradovića, Josipa Pupačića, Antuna Šoljana, Dragutina Tadijanovića, Dragutina Domjanića, Dobriše Cesarića, Luka Paljetka, Augusta Šenoe, Antuna Gustava Matoša, Enesa Kiševića i Darije Žilić, a od stranih pjesnika, umjetnici su bili nadahnuti poezijom Georgea Gordona Byrona, Emily Dickinson, Heinricha Heinea, Arthura Rimbauda, Federica Garcie Lorce, Jacquesa Préverta, Masajo Suzukia, Sho Otake, Sergeja Jesenjina, Charlesa Baudelairea, i dr. 

Tako je Marija Barkiđija u treperenju intenzivnog plavetnila dočarala atmosferu meditativnog susreta čovjeka i prirode iz pjesme ”More” Josipa Pupačića, dok je Anđelko Brkić inspiriran pjesmom Antuna Šoljana, ”Sjeti se mornaru da si more”, naslikao starog mornara na obali ispred kamene kuće, sjetno pognutog nad skromnim ručkom, zarobljenog u sjećanjima na davna putovanja. I Višnja Peter nadahnuta pjesmom Petra Preradovića, ”Moja lađa”, u centralnoj kompoziciji prikazuje veliki bijeli brod u kontrastu sa tamnom pučinom, prošaranom odrazima žarkog crvenila, gdje boja u gustim nanosima hrapave strukture stvara dojam snage i čvrstoće.

Antonija Cesarec, ''Plavo pero – nada'', akril na platnu, 70x60 cm

Antonija Cesarec, ”Plavo pero – nada”, akril na platnu, 70×60 cm

Antonija Cesarec prozračnim i mekim tonovima oslikava neopipljivo i vječno osjećanje nade, potaknuta introspektivnom poezijom Emily Dickinson, a Morana Jugović inspirirana haiku poezijom Sho Otake, slika svoju sliku ”Ljeto u gradu”, na kojoj se u mreži razlivenih boja prožimaju ritmovi, koji nas asociraju na vrelinu i brzinu urbanog krvotoka. Marija Čingel naslikala je ”Zimski pejzaž”, dočaravajući nam atmosferu pjesme Dragutina Domjanića, ”V snegu”: pustoš brežuljaka zaspalih pod snijegom, tišinu i nedokučivu čežnju. Suzana Gajdek na slici ”Ritam života” predstavlja nam svoj doživljaj pjesme Dobriše Cesarića, ”U suton”: središnja kružnica rasplamsalog svjetla potiskuje tamu prema rubovima, dodirujući nizove osvijetljenih kuća i asocirajući nas na vječno kruženje, mijene i dubinu Univerzuma, koji se širi i zgušnjava od velikoga prema malome, i obratno.

Miroslava Kos, ''Ona'', akril na platnu, 70x50 cm

Miroslava Kos, ”Ona”, akril na platnu, 70×50 cm

Zlatko Isaković, Valentina Kasapović i Miroslava Kos također  su nadahnuti poezijom Dobriše Cesarića, pri čemu Zlatko Isaković slika ljubavnike na klupi u parku pod kišobranom, u grčevitoj kretnji kao da su se tek sreli ili se spremaju razdvojiti oproštajnim poljupcem, u okruženju blijedo ljubičaste boje prošarane plavetnilom, koje slici daje dojam nečeg nadrealnog i snovitog. Valentina Kasapović u tehnici tuša i enkaustike prikazuje let udaljene tamne ptice visoko iznad ogoljelih krošnji drveća u maglenoj praznini neba, inspirirana pjesmom Dobriše Cesarića, ”Poludjela ptica”. Slika nam približava dojam samoće i neprilagođenosti, kada u želji da dosegne velike visine, mali letač napušta sigurnost poznatih prostora. Miroslava Kos kroz svoje ženske likove na simboličan način prenosi nam različite emocije i duševna stanja, zagonetni mir i samoću žene ukrašene raznobojnom aurom, poput neke mitske svećenice u unutarnjem hramu bića.

Petra Popović, ''Dekadencija postojanja'', kombinirana tehnika, 28x20 cm

Petra Popović, ”Dekadencija postojanja”, kombinirana tehnika, 28×20 cm

Ivana Kolić sliku ”Korak” naslikala je inspirirana pjesmom Augusta Šenoe, ”Putnik”. Kroz svoje karakteristično tonsko slikarstvo s puno tamnih ploha i malim detaljima bjeličastog svjetla koje gradi kompoziciju, približila nam je težinu jednog koraka u mračnom putovanju potrage za nekim imaginarnim utočištem. Rada Marković nadahnuta poezijom Sergeja Jesenjina i pjesmom ”Kurva”, ekspresivnim crtežom snažnih linija prikazala je ležeći ženski akt sklopljenih očiju u nehajnoj, opuštenoj pozi, koja nagovještava istovremeno užitak i ravnodušnost. Petru Popović privukla je zbirka poezije Charlesa Baudelairea, ”Cvijeće zla”, te na svojoj slici ”Dekadencija postojanja”, ona prikazuje lice žene melankoličnog pogleda, okruženo kukcima i larvama, ocrtano oštrim i preciznim linijama, koje nam dočarava dvojnost ljudske prirode, ljepotu, ali i smrtnost puti. Mladen Žunjić svoju sliku ”Prolaz kroz crveno” naslikao je inspiriran zbirkom poezije Darije Žilić, ”Pleši, Modesty, pleši”, u sudaru crvenog i crnog i nemirnim ritmovima, koji žele izaći izvan granica zadanih okvira.

Višnja Peter, ''Putovanje'', kombinirana tehnika na platnu, 60x80 cm

Višnja Peter, ”Putovanje”, kombinirana tehnika na platnu, 60×80 cm

Tako je svaki od autora na ovoj izložbi kroz jedno ili više svojih djela sinestezijski iščitavao slike u pjesmama, nazirući u njima tragove svih mogućih emocionalnih stanja: od romantike preko divljine, od blage i neodlučne ljubavi do prkosne nezavisnosti, od pjesnika lutalice i boema do onog na prvi pogled prilagođenog, a ipak introvertiranog i povučenog u svome svijetu. Pred očima slikara rastvarala se paleta vremena i prostora, mitskih likova, ali i običnih ljudi ulovljenih u stihovima, u mreži riječi, ritmova ili boja, pa su se vizije slikarsko-pjesničke počele prožimati u svojevrsnoj magičnoj alkemiji, dok se nisu otjelotvorili neki posve novi sadržaji u plodonosnoj sintezi dvaju kreativnih disciplina, slikarstva i poezije. I ako sa ovom izložbom uspijemo potaknuti našu publiku da u većoj mjeri čita poeziju domaćih i stranih pjesnika, kao i da u slikama umjetnika potraži nove interpretacije pročitanih djela, možemo reći da smo postigli svoj cilj: uz pomoć slikarstva, približili smo ljudima poeziju, i uz pomoć poezije otkrili neka nova, inspirativna likovna promišljanja.

mr. art Krešimira Gojanović

 Galerija

 

Organizator izložbe ispred Europskog doma Zagreb: Renata Bačić

Organizatori ispred HDLU Zagreb: Krešimira Gojanović, Ivana Kolić

Izložbu financijski podržavaju:

Ministarstvo kulture RH

Grad Zagreb

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.