Lydia Patafta izlaže u Galeriji Kraluš – POU Zelina

U četvrtak, 14. ožujka 2019. u 19 sati, u Galeriji Kraluš (POU Zelina, Vatrogasna 3, Sv. Ivan Zelina), otvara se samostalna izložba slika Lydie Patafta, pod nazivom “Indiskretni šarm postojanja”. Izložbu će otvoriti voditelj galerije Kraluš, prof. Danko Merin, a izložba se može pogledati do 13. travnja 2019.

Iz predgovora Danka Merina: Indiskretni šarm postojanja u slikama Lydie Patafta

Pitanja nikada nisu indiskretna, ponekad su to odgovori. Nijedno ljudsko biće nije konstituirano da bi znalo istinu, cijelu istinu i ništa osim istine; pa čak i najbolji ljudi moraju biti zadovoljni fragmentima, s djelomičnim pogledima, nikad punim ostvarenjem. Umjetnost oživljava kad je možemo osjetiti, kada nam se obraća i počne postavljati pitanja. To može raspršiti pristrane percepcije; prepoznati naše zanemarene fragmente i zapamtiti napuštene epizode naše životne priče. Umjetnost ponekad može biti i odbojna i uznemirujuća, ako ne želimo pristati na njezinu filozofiju ili koncept, da bi nas, na kraju, možda pomirila sa samim sobom. Kroz umjetnost možemo doživjeti i drugačiju vrstu ljepote, umjetnost koja postiže simetriju pomoću beskonačnih nesuglasica, pokazujući sve tragove prolaska uma kroz svijet, na kraju stvarajući cjelinu od uzdrhtalih fragmenata. Ljepota fragmenta je u tome što još uvijek podržava nadu briljantne cjelovitosti.

Lydia Patafta u svojim slikama ne uključuje samo buduće opažaje, već i upadljivu antropološku projekciju potencijala ljudskoga duha. Živeći u vremenu nesposobnom da izgradi svoju jasno definiranu buduću povijest, ona se oslanja na šum nekih minulih povijesti. U kromatsko-morfološko-poetskoj sintezi, ove slike zahtijevaju intuitivnog promatrača, koji u metaforama, simbolima skrivenih značenja treba otkriti, povezati, te složiti priču. Ona razbija distancu između elitizma i masovne kulture i otkriva veze između njih. Svjetovi koji prodiru jedan u drugi i završavaju kao mjehurići sapuna ili kao slike na zaslonu. U ovoj sposobnosti asocijacija, njezin je svijet zatvoren i samo njoj do kraja poznat te promatraču nikada ne otkriva sve. Individualnost, subjektivnost i slučajnost u umjetničkom procesu, uz ekspresiju autobiografskih elemenata, ona istražuje mogućnosti individualnog umjetničkog jezika.

Slikarstvo Lydie Patafte nadovezuje se na postmodernistička slikarska strujanja kao što su talijanska transavangarda, američka new image, njemački neoekspresionizam, nastala kao odgovor zahtjevima esteticizma i reduktivizma visokog modernizma. Približavanje subjektivnim, iracionalnim sadržajima koji se ne mogu kontrolirati vanjskim autoritetom, iskrivljavanjem u ironičnom ili grotesknom ključu poznatih kulturnih i masovnih klišea, koristi postojeće vizualne strukture, ali u njih ulijeva novi sadržaj, parodično reinterpretira prethodne stilove, ne pokušavajući ih “prestići” novim eksperimentima i inovacijama, uništavajući ih iznutra, uzrokujući “imploziju” jednostavno kroz poseban subjektivni naglasak. Groteskni citati, eklektična kombinacija fraza i referenci nisu, u ovom slučaju, oblici kreativne nemoći, već suptilni oblici odbijanja nametnutih ili unaprijed utvrđenih ljestvica vrijednosti, ignorirajući, izbjegavajući pravila, ne otvorenom pobunom, već ironijom, odbijanjem da sudjeluje u zastoju ili kolektivnoj prijevari.

U Lydijinim slikama nećemo pronaći ni traga od izvještačene preciznosti; ona svoje kompozicije gradi služeći se nadasve snažnim i dojmljivim kontrastima između dinamičnih titravih poteza i nerijetko nečistih te koloristički smiono oblikovanih ploha. Logika njezinih slika izvire iz brojnih i nesputano iskazanih suprotnosti: linije se suprotstavljaju mrljama, ekspresionističke sekvence koegzistiraju s elementima nadrealizma, naturalizam se izmjenjuje s čistoćom i nevinošću, a prepoznatljivo oblikovane ljudske figure izranjaju iz posve apstraktno oblikovanih okolnih prostora. U ovim slikama nema mnogo optimizma i neke idilične motivacije prema oslikavanju svijetle budućnosti; ono je naprosto realno bilježenje nekih dimenzija stvarnosti, pred kojima nikako ne možemo zatvarati oči ili glumiti da ne postoji. Kako sama kaže, rođena iza ”željezne zavjese”: bili smo direktni svjedoci povijesti i to je za umjetničku inspiraciju, ali i naše sazrijevanje, bilo jako važno. Sva ta iskustva ugrađena su kroz slikarstvo. Zato i moj opus nije uvijek veseo, površan ili dopadljiv, bavim se složenim emotivnim i mentalnim procesima generacije, koju je nakon oskudice zahvatilo potrošačko, odnosno, konzumerističko društvo i obilje.

Kroz igru asocijacija i intuicije možemo iščitati i naslov ovog predgovora u kojemu su pohranjene sve zabranjene emocije ili osobne i obiteljske tajne i frustracije, ali i metaforu za procese intimnog pročišćenja i obnavljanja. Od Le Charme discret de la bourgeoisie (Diskretni šarm buržoazije) do Neznesiteľná ľahkosť bytia (Nepodnošljiva lakoća postojanja) i nazad, a odgovor meditacije postavlja alternativu: svaka osoba ima samo jedan život za život i ono što se događa u životu, javlja se samo jednom i nikada više – dakle “lakoća” postojanja. Štoviše, ta lakoća također označava slobodu: što je teret veći, to su naši životi bliži zemlji, to postaju stvarniji i istinitiji. Nasuprot tome, apsolutni nedostatak tereta uzrokuje da čovjek bude lakši od zraka, da se uzdiže u visine, ostavi zemlju i svoje zemaljsko biće i postane samo pola stvaran, a njegovi pokreti slobodni, ali i beznačajni. Što ćemo onda odabrati? Težinu ili lakoću? Samo umjetnost može rasti u potpunoj tmini, vidjeti nevidljivo, osjetiti nepostojeće, dohvatiti nedohvatljivo, nadahnuti nas i biti izvor najsnažnijih životnih silnica. Kada umjetnosti nestane, ni nas više neće biti.

I na kraju, dok gledamo slike Lydie Patafte, navedimo ulomak autoričinog teksta koji prati sliku Skilled Sweetheart: ”Želim da nas ova avantura odvede u sfere o kojima sada ne znamo ni sanjati. Uzbuđeni smo što ćemo otkrivati nezamislive mogućnosti, koje se skrivaju u ovom izazovnom poslu, koji će, uvjereni smo, u budućnosti prosperirati i inspirirati čovječanstvo da drugačije živi svoje živote.”

Danko Merin, prof.

 

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.