Demanti ministrice kulture povodom protesta samostalnih umjetnika: bespotrebni su zakoni koje donosi Ministarstvo kulture i medija

Povodom protesta samostalnih umjetnika koji je održan u srijedu, 22. 3. 2023. na Markovom trgu u Zagrebu, na stranicama Vlade RH objavljena je izjava ministrice kulture i medija Obuljen Koržinek, koja se mora demantirati od strane udruge HDLU Zagreb.

Protest samostalnih umjetnika ministrica naziva ”bespotrebnim”, te najavljuje dovršenje cjelovitoga Zakona o umjetnicima, tvrdeći da je s predstavnicima strukovnih udruga sve dogovoreno, no HDLU Zagreb ovoga puta mora podsjetiti ministricu kulture na sustavno isključivanje koje su doživljavali predstavnici naše udruge, jer nam je zadnji put kada se trebao donositi Zakon za umjetnike prije pandemije, bio zabranjen dolazak u Meštrovićev paviljon na sastanak Radne skupine tzv. ”likovnog klastera” i od naše udruge skrivali su se svi materijali o novom zakonu, a 11 naših članova koji su ujedno bili i članovi HDLU-a u Meštrovićevom paviljonu, protjerani su iz Meštrovićevog paviljona, što ministrica kulture uporno ignorira, prikrivajući činjenicu da Ministarstvo kulture i medija u njezinom mandatu neke udruge tretira kao ”podobne”, a neke druge opet kao ”nepodobne”.

Što više, one udruge koje su ministrici kulture bile spremne podržati izuzetno štetan zakon za umjetnike, tako dobijaju i državne prostore na korištenje na netransparentan način, što je vidljivo iz ove Preporuke državnog tajnika Ministarstva kulture za Meštrovićev paviljon, koji mimo javnog natječaja, svim strukovnim umjetničkim udrugama iza leđa, sugerira Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine da Meštrovićev paviljon dodjeli samo jednom HDLU-u, onome kojim vlada dekan Tomislav Buntak, iako u Hrvatskoj postoji još 9 ravnopravnih HDLU-ova na Popisu strukovnih umjetničkih udruga Ministarstva kulture i medija RH.

Tu svoju ‘tajnu preporuku’ državni tajnik Ministarstva kulture i medija izdaje sa obrazloženjem da je HDLU Tomislava Buntaka između ostalog ”organizirao brojne stručne tribine na temu zakona o umjetnicima”, usprkos tome što su i mnoge druge strukovne umjetničke udruge također organizirale tribine i višemjesečna savjetovanja sa svojim članovima. No očito je da u Zagrebu imamo dvije vrste umjetničkih udruga: one čiji se članovi izbacuju iz Meštrovićevog paviljona i one druge kojima Ministarstvo kulture i medija netransparentno sređuje korištenje Meštrovićevog paviljona, usprkos nedavno donešenom Zakonu o kulturnim vijećima i financiranju javnih potreba u kulturi (od 26. 7. 2022.), u vezi kojega su se mnoge umjetničke udruge nadale da će konačno donijeti više reda kad je u pitanju dodjela državnih prostora udrugama za rad, no izgleda da se i taj Zakon kroz vrijeme pokazao bespotrebnim, jer se državni prostori, jednako kao i prije zakona, nastavljaju dodjeljivati internim preporukama djelatnika Ministarstva kulture i medija.

Nadalje, ministrica kulture i medija obećaje umjetnicima sve moguće pogodnosti koje će im donijeti novi Zakon za umjetnike, no pri tome zaboravlja napomenuti kako je u prošlom nacrtu tog zakona bilo predviđeno da iz statusa samostalnih umjetnika putem minimalnog cenzusa budu izbačeni svi oni umjetnici koji premalo zarađuju, a što bi u najvećoj mjeri pogodilo upravo likovne umjetnike, koji u ogromnom broju slučajeva nisu honorirani za svoje izložbe u državnim galerijama i muzejima, a što se sadašnja ministrica kulture nikada nije potrudila urediti sa nekim pravnim aktom da pomogne umjetnicima da dobiju honorare za svoj rad, nego je baš suprotno, željela kazniti one najsiromašnije! Pa je i prije donošenja Zakona za umjetnike, već i tokom pandemije pokazala kako bi to izgledalo u praksi, jer je preko 500 samostalnih umjetnika tada ostavila bez pandemijskih potpora, zato što su u prethodnim godinama premalo zarađivali, ispod postavljenih financijskih cenzusa.

Sa tim ne-empatičnim odnosom prema samostalnim umjetnicima u pandemijskoj krizi, ministrica kulture i medija je već tada unijela duboko nepovjerenje među većinom samostalnih umjetnika, koji smatraju da bi se i taj Zakon za umjetnike u konačnici mogao pokazati – bespotrebnim. Istina jeste da je koeficijent samostalnih umjetnika 2002. godine SDP-ova vlada smanjila na 0,35, te da ga je HDZ-ova vlada 2004. povećala na 1,2, a nakon toga je u okviru kriznih mjera spušten na 0,8, no istina je također i da je ministrica Obuljen Koržinek cijelo vrijeme svoga mandata bila potpuno nezainteresirana da se taj koeficijent poveća i umjesto toga se bavila propitivanjem toga tko najmanje zarađuje među samostalnim umjetnicima, kako bi takvima onda mogla još dodatno otežati njihovu surovu egzistenciju.

Nadalje, platforma Možemo ne stoji iza protesta samostalnih umjetnika: taj protest bio je potpuno nestranački, kao i sve dosadašnje inicijative samostalnih umjetnika iz HZSU-a, a kojima su se mogli priključiti svi dobronamjerni ljudi koji poštuju hrvatske umjetnike, bez obzira na stranačku, nacionalnu, političku i bilo kakvu drugu pripadnost. No ispalo je tako da je najviše brige i osjećaja za samostalne umjetnike pokazala gospođa Urša Raukar-Gamulin, dok je većina drugih političara godinama bila nezainteresirana za činjenicu da samostalni umjetnici odlaze u mirovine koje se nalaze ispod praga siromaštva, nakon što su u Hrvatskoj odradili po tri i više desetljeća umjetničkog djelovanja, često puta nagrađivanog brojnim stranim i domaćim nagradama. Mnogi samostalni umjetnici stoga su zahvalni Urši Raukar-Gamulin, jer da nije bilo nje, taj se problem umjetničkog koeficijenta nikada ne bi pokrenuo u hrvatskom Saboru.

Iz svega ovoga na kraju treba zaključiti da Ministarstvo kulture i medija ne uvažava samostalne umjetnike iz HZSU-a, nego im pokušava nametnuti neke svoje zakone, a čiji nalogodavci uopće ne razumiju prave probleme umjetnika i njihove potrebe, već godinama odbijaju saslušati hrvatske umjetnike i unose razdor između njihovih umjetničkih udruga po principu ”mrkve i batine”, tako da se nagrađuju ‘podobni’, a isključuju i umanjuju svi oni koji su kritični spram takve politike svog resornog Ministarstva, i upravo iz tog razloga bilo je neophodno da samostalni umjetnici konačno izađu na ulicu, zalažući se za dostojanstvo svojih profesija.

U Zagrebu, 23. 3. 2023.

mr. art Krešimira Gojanović,
predsjednica HDLU Zagreb
i članica HZSU-a
hdlu.zagreb@outlook.com

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.