7. 3. 2020. Ples je od davnina predstavljao sredstvo za povezivanje ljudi, isprva kao prateća manifestacija raznolikih obrednih svečanosti u mnogim drevnim kulturama, a kasnije i kao oblik svjetovne zabave, afirmacija univerzalnog govora tijela, koji nadrasta kulturološke granice. Uloga plesa u starim društvima često je bila katarzična, sa težnjom da osvijetli skriveno, odagna strahove i privuče milost viših sila za koje je čovjek vjerovao da upravljaju njegovim životom. Istovremeno je ples bio sredstvo udvaranja i privlačenja erotske ljubavi, a ponekad je predstavljao i simboliku hijerarhijskih odnosa u nekoj zajednici, služio je kao ratnički ples za plašenje neprijatelja ili inicijacijski obred koji mlade ljude uvodi u odraslo doba i nove odgovornosti.
Sa plesnim maskama i kostimima, plemenski narodi stvarali su živopisne predstave o rađanju i smrti, vječitom prožimanju sila svjetla i tame, o igri polova, sunca i mjeseca, podzemnog i nadzemnog svijeta koji se povezuju u ekstatičnom toku života. Tako je čovjekovo tijelo u plesu postajalo pozornica kroz koju su se izražavale različite emocije i nagoni, a plesne svečanosti predstavljale su i svojevrsno terapeutsko sredstvo da se pojedinci i zajednica na kreativan način suoče i sa nekim potisnutim, tabuiziranim sadržajima, te ih transformiraju u cjelovitoj sintezi duhovnog i tjelesnog.
Moderni plesovi također nam pričaju priče, karakteristične za duh vremena u kojemu su nastajali, napr. tango koji je nastao u siromašnim predgrađima Buenos Airesa i Montevidea predstavlja ples koji naglašava tjelesnu intimnost partnera u čvrstom zagrljaju, dugim, elegantnim koracima i dramatičnim pokretima, koji osim na ljubav, asociraju na bijeg i ponovno privlačenje u orbitu partnerovog tijela. Slobodni ples bez partnera također je sredstvo da se izrazi nečija osobnost u spontanom gibanju kroz koje se oslobađaju nesvjesni sadržaji i neutralizira se rigidnost automatiziranih radnji, kojima su naša tijela svakodnevno izložena u poslovnom okruženju. Terapeutska i društvena uloga plesa i danas je jednako značajna, a ritualne forme ostale su zakopane u tragovima mnogih današnjih narodnih, tradicionalnih plesova.
Biti u tijelu, utišati analitički um, a osloboditi onaj instinktivni koji diše iz trbuha, budnih čula usklađenih sa prostorom, ritmovima koji se prožimaju i stankama između njih – u sinestezijskim doživljajima umjetnika, glazba se pretvara u plesne figure razlivene u frenetičnim bojama, kroz gipke linije koje opisuju torza i udove arhetipskih plesača, čija odjeća lebdi u naborima izduženih sjena. Ti jedinstveni trenuci oslobođene fantazije kreiraju nove vrtloge tijela u kojima se gube granice između bića i dotičemo svoje unutarnje Anime/Animuse, privlačimo sebi sile života i usklađujemo se iznutra kroz koreografije u slikama, uzbudljive kontraste i polarnosti.
Ritualno, magično, zanosno, sa čežnjom prema nedostižnom, bez maski ili sa maskama koje pozivaju na igru razotkrivanja, slobodni let – u plesu svatko može postati što želi dok struja pokreta stvara valovite oblike, taktilne simetrije i asimetrije. Ratnici i ljubavnici, krhke balerine ili mišićave plesačice koje se nadmeću sa partnerom, vilinski bardovi i urbani buntovnici paleta su likova koji se transformiraju u vremenu, osvajajući prostor oko sebe, jednako kao i onaj unutarnji, fokusiran u spoznaji tijela kao hrama duhovnog plamena. (Krešimira Gojanović)
Izlagači: Anđelko Brkić, Vedran Bukovina, Suzana Gajdek, Krešimira Gojanović, Valentina Kasapović, Ivana Kolić, Danko Merin, Stjepan Perković, Višnja Peter, Krešimir Radas, Snježana Šebalj, Mladen Žunjić.
Galerija
- Vedran Bukovina, ”Good vibrations”, akril na platnu, 70×50 cm
- Snježana Šebalj, ”Ples sa zvjezdama”, akril na platnu, 70×50 cm
- Ivana Kolić, ”Ples”, tuš na papiru, 40×30 cm
- Stjepan Perković, ”Tango I”, akril na papiru, 50×35 cm
- Suzana Gajdek, ”Dancing queen”, akril na platnu, 65×50 cm
- Krešimira Gojanović, ”Ples rusalki”, akril na platnu, 80×60 cm
- Mladen Žunjić, ”Baletna vrtnja”, akril na platnu, 90×90 cm
- Krešimira Gojanović, ”Ples sa Minotaurom”, akril na platnu, 90×70 cm
- Mladen Žunjić, ”Crni plesač 1”, akril na platnu, 100×90 cm
- Krešimira Gojanović, ”Ples Kundalini”, akril na platnu, 70×50 cm
- Krešimir Radas, ”Fred and Ginger”, akril na platnu, 50×50 cm
- Stjepan Perković, ”Paso doble I”, akril na platnu, 40×30 cm
- Snježana Šebalj, ”Mambo”, ulje na platnu, 70×100 cm
- Stjepan Perković, ”Paso doble ll”, akril na platnu, 40×30 cm
- Višnja Peter, ”Živim ples”, akril na platnu, 120×100 cm
- Mladen Žunjić, ”Plesni ritam”, akril na platnu, 100×80 cm
- Mladen Žunjić, ”Metalni plesač”, akril na platnu, 90×90 cm
- Danko Merin, ”The mysteriuos flame of Anima”, ulje na platnu, 57×93 cm
- Valentina Kasapović, ”Gejša”, lavirani tuš, 25×35 cm
- Mladen Žunjić, ”Plesni korak”, akril na platnu, 90×90 cm
- Stjepan Perković, ”Tango II”, akril na papiru, 50×35 cm
- Krešimira Gojanović, ”Zmajev ples”, crtež tuš na papiru, 70×50 cm
- Suzana Gajdek, ”Španjolka”, akril na platnu, 70×50 cm
- Krešimira Gojanović, ”Ples sirena”, crtež tuš na papiru, 40×30 cm
- Ivana Kolić, ”Predah”, suhi pastel, 40×30 cm
- Krešimira Gojanović, ”Plesači”, crtež kombinirana tehnika na papiru, 40×29 cm
- Stjepan Perković, ”Spone pokreta”, akril na papiru, 60×42 cm
- Anđelko Brkić, ”Krčki ples”, akril na platnu, 50×40 cm
- Valentina Kasapović, ”Samuraj”, lavirani tuš, 30×20 cm
- Krešimira Gojanović, ”Ples sa krilatom zmijom”, akril na platnu, 80×60 cm
E mail: hdlu.zagreb@outlook.com
Impressum – Zagrebački likovni umjetnici – HDLU Zagreb
Koncept izložbe i web dizajn: Krešimira Gojanović
Copyright (c) HDLU Zagreb i autori Krešimira Gojanović, Anđelko Brkić, Vedran Bukovina, Suzana Gajdek, Valentina Kasapović, Ivana Kolić, Danko Merin, Stjepan Perković, Višnja Peter, Krešimir Radas, Snježana Šebalj, Mladen Žunjić.